اکوآرک

مهندسی نما | (خدمات 14 گانه مهندس نما)

مفهوم مهندسی نما

قضاوت عموم مردم در مورد ساختمان، با داوری نمای آن انجام می‌پذیرد. نمای ساختمان تنها یک پوسته زیبا نیست، بلکه عنصری مهم برای ساختمانی موفق است، که این عنصر هر دو جنبه زیبایی شناسی و عملکردی آن را تعیین می‌کند.

مهندسی نما، هنر و دانش حل مسائل زیبایی شناختی، زیست محیطی و ساختاری به منظور دستیابی به پوسته‌ای تاثیرگذار برای ساختمان‌ها است. (Facade engineering, 2017) و در بستر خود یک رشته محسوب می‌شود که به موجب آن بسیاری از شرکت‌های مهندسی در دفاتر خود بخشی به نام “مهندسی نما”  دارا هستند.

مهندسی نما فراتر و پیچیده‌تر از مهارت معمار، مهندس سازه و مهندس مکانیک است. چرا که نیازمند افرادی است با طیفی از مهارت‌ها و تجربه‌ها، که رفتار نما را درک کنند و طراحی، ساخت و نصب را بهتر، کارآمدتر و جامع‌تر از معمار سنتی، مهندس سازه یا مکانیک انجام دهد.

مهندسین نما با پیشینه‌ای چند زمینه‌ای اعم از معماری، سازه و کالبد ساختمان، قادر خواهند بود تا در مورد طیف گسترده‌ای از مصالح، سیستم‌ها و انواع عملکردها مشاوره دهند.

متخصصین مهندسی نما معمولا در ابتدا در مورد تمامی انواع نماهای ساختمان، سطحی از اطلاعات را کسب کرده، سپس تخصص خود را در یک جنبه خاص از مهندسی نما انتخاب می‌کنند. نمونه آن مهندسین نمایی هستند که تاکید آن‌ها بر کالبد پوسته ساختمان است؛ و از مهارت‌های خود در مدل‌سازی تحلیلی استفاده می‌کنند. . (Society of Facade Engineering, n.d.)

به منظور توصیف پوسته خارجی ساختمان می‌توان به مصالحی چون روکش‌های فلزی، کرتین وال، نمای کامپوزیت، سنگ، شیشه، نمای خشک، نمای اچ پی ال ، نمای پانچ متال و .. اشاره کرد. مهندسین نما عملکرد این مصالح و سیستم‌ها را از جنبه‌های مختلفی چون آب و هوا، رفتار سازه‌ای، تعامل با سازه اولیه، کسب حرارت و یا از دست دادن آن بواسطه نما، راندمان انرژی و راحتی ساکنین، سایبان، تهویه، دوام و پایداری، پذیرش نور طبیعی، رفتار پوسته ساختمان در برابر آتش، عملکرد آکوستیکی، ایمنی و سرویس‌دهی، امنیت، نگهداری و قابلیت ساخت در نظر می‌گیرند.

خدمات مهندسی نما

از جمله فعالیت‌های مهندسین نما می‌توان به مواردی چون ارائه مشاوره تخصصی نما و پیشنهاد پیرامون نمای ساختمان موجود و جدید، همراهی با مهندس معمار، سازه، مکانیک و غیره در پروسه طراحی، و همچنین کارهای تحقیقاتی و آزمایشی اشاره داشت. برخی از مهندسین نما همچنین در مهندسی بام نیز مهارت دارند.

خدمات اصلی 14 گانه مهندسی نما

  1. طراحی مفهومی و شماتیک و جزئی، طراحی جزئیات
  2. تجزیه و تحلیل بارگذاری باد و آزمایش تونل باد
  3. محاسبات حرارتی، ساختاری و تراکمی
  4. حفاظت در مقابل آتش
  5. مشاوره در تهیه و انتخاب مصالح
  6. طراحی سازه
  7. ارزیابی مناقصه
  8. بررسی اطلاعات فنی پیمانکار متخصص
  9. تست مدارک
  10. بازرسی سایت
  11. کار تحقیقاتی در ارتباط با نماهای موجود
  12. توسعه سیستم‌های جدید
  13. محافظت و نگهداری
  14. پیگیری و نظارت

در حال حاضر مهندسی نما در بستر خود یک صنعت در حال رشد سریع است و مهندسین نما دائما در جستجوی راه‌های جدیدی برای بهبود عملکرد ساختمان هستند. نظارت بر همه چیز از مرحله طراحی تا اجرا و نصب بسیار مهم و ضروری است چرا که پیش بینی دقیق نماها بسیار دشوار بوده و اغلب به عنوان عنصری با خطر ریسک بالا در ساختمان‌ها در نظر گرفته می‌شود. (The Importance of Facade Engineering, 2014)

طراحی نما + مهندسی نما

پوسته ساختمان تحقق نهایی طراحی و عامل بسیار مهمی در موفقیت آن بعنوان یک عنصر شهری است. همچنین پوسته ساختمان، بیرونی‌ترین لایه ساختمان و اتصال‌دهنده آن به شهر است، لذا بایستی یکباره در هر دو نقش ظاهر شود.

زمانیکه ما پوسته ساختمان و نمای آن را اصطلاحا مهندسی می‌کنیم، همه فعالیت های مربوط به طراحی جزییات و دیتیل های مهندسی نما در زیر چتر هدف کاهش مصرف انرژی و ایجاد محیطی راحت، سالم، ایمن و قابل سکونت است، در حالیکه در عین حال الزامات معماری و زیبایی شناختی پروژه را نیز برآورده می سازیم.

همچنین در طراحی نمای ساختمان بایستی عناصری از جمله موقعیت ساختمان، کاربری آن، مصالح پیشنهادی و هدف عملیاتی مشتری در نظر گرفته شود. تا عملیات مهندسی نما بتواند راه حل هایی را که پوسته و نمای ساختمان می‌تواند تهویه طبیعی را فراهم سازد،ابداع نماید.

این چالش در طراحی و مهندسی نما  همیشه فرصتی برای دستیابی به ایده‌های جدید و خلاقانه است و این‌ها همه از جمله مواردی هستند که مهندسین نما آن‌ها را در نظر گرفته و فعالیت می‌کنند.

شرکت اکوآرک نیز بواسطه چندین دهه تجربه در طراحی و مهندسی نمای ساختمان، به نوعی استانداردهای جدیدی را در این زمینه تعیین کرده است. تیم طراحی نمای ما از تجربیاتی غنی در زمینه سیستم‌های پیچیده نما برای ساختمان‌های کم ارتفاع، مرتفع، و بسیار بلند برخوردار است که این امکان را به ما می‌دهد؛ تا بهترین توصیه‌های ممکن را به سازندگان و معماران ارائه دهیم.

ما تیم طراحی معماری خود را با دانشی عمیق در علم ساختمان، و سیستم‌ها و مصالح نمای ساختمان تکمیل می‌کنیم. به منظور ایجاد یک راه حل اقتصادی مانا که تصویر مطلوب، قابلیت ساخت، دوام، راحتی، ایمنی و بازدهی انرژی؛ و همچنین نگهداری، تعمیر و نوسازی در آینده را تضمین می‌کند، ما همیشه از یک رویکرد طراحی یکپارچه استفاده می‌کنیم.

خروج از نسخه موبایل