اکوآرک

پانل های آلومینیومی سی ان سی شده پوسته دوم نما

در حدود 5000 پانل آلومینیومی از پیش برش خورده بر روی نمای ساختمانی در مرکز شهر توکیو نصب می شوند تا ساختمانی تجاری را در حد یک نشانه شهری شخصیت دهند . ساختمان جینزا منتها الیه گوشه چهارراه جینزا واقع شده است . چهار راهی در مرکز بزرگ ترین شهر ژاپن طوری که حالا دیگر می توان این ساختمان و موقعیتش را با میدان ساعت ها در  شهر نیویورک مقایسه کرد.

جینزا یک مجتمع تجاری منحصر به فرد یازده طبقه  است که برند های مطرحی مثل نیسان و سونی مهم ترین واحد های تجاری را در آن اشغال کرده اند . گروه معماران پروژه در جستجوی راهی برای پیوند میان  ساخت و ساز گذشته و آینده در فرم کلی ساختمان جینزا یک نوع معماری نمای دوپوسته  را توسعه دادند که از اسلوب مشبک سوکاشیبوری الهام می گرفت . سوکاشیبوری اسلوبی است برای ساختن  چیزهای کوچک مثل سبد ها و وسایل سفره که از قدیم در ژاپن مورد استفاده بوده است.ساختار کلی باز و بسته این مکتب در سراسر طراحی نما جریان یافته و بازشدگی ها و بسته شدن هایی را پدید آورده است که منعکس کننده برنامه فضایی درون ساختمان نیز می باشد . در واقع خود استودیو معماری طراحی نمای پروژه نمای جینزا را به عنوان تفسیری از صنعت اصیل ژاپنی در بطن جینزا معنی می کنند .

تغییر بافت نما به این دلیل انجام شد تا بتوانند نما را به باندهای افقی تقسیم کنند که از دید بصری نما به شکل یک توده انباشته شده جلوگیری نمایند و یاد آور خاطرات نماهای ساختمان واکو ساخته  شده در سال 1930  باشند . الگوی طراحی شده در ابتدا به جهت رعایت مقیاس های انسانی کوچک انتخاب شده است و در ادامه به تدریج به صورت بافت های درشت تری در می آید تا بر کاراکتر های عمودی بنا تاکید بیشتری بنماید و یک ارتباط بصری را با برج ساعت ایجاد نماید .

بازشدگی ها ی نمای یکپارچه آلومینیومی در نمای طبقه دوم که به وسیله نمای شیشه ای کرتین وال اجرا شده اند مربوط به برند نیسان هستند و در طبقات بالاتر بازشدگی در نمای یکپارچه آلومینیومی که شامل تورفتگی هایی نیز هستند مربوط به بالکن های فضای رستوران مجموعه هستند در واقع هدف آرشیتکت در این نوع طراحی کشاندن فعالیت های داخل به بیرون بوده است طوری که به شکل بصری ارتباط را با مجموعه رفت آمده های مردم در چهار راه ایجاد نماید به همین دلیل این بازشدگی را در نمای کنج ساختمان با تاکید بیشتری قرار داده است تا برخلاف اکثر نمای های ساختمانی که به صورت کاملا بسته و بدون هیچ ارتباطی با دنیای خارج طراحی می شوند ارتباط بصری مناسبی با فضای پیرامونی اش ایجاد نماید

جهت اجرای چنین نمای پیچیده ای پانل های آلومینیومی هر یک به صورت جداگانه و در محل کارخانه ، برش خورده اند ، خم کاری شده اند ، اتصالات بر روی آن ها نصب گردیده است و به صورت رنگ پودری رنگ شده اند و برای نصب بر روی زیرسازی اختصاصی نما که از قبل طبق نقشه ها بر روی اسکلت نصب گردیده اند به محل کارگاه ارسال شده اند.

سیستم زیرسازی با توجه به شاخصه های لرزه ای منطقه ای زمین طوری طراحی شده است که به پانل های آلومینیومی اجازه می دهد در هنگام زلزله در جای خود حرکت کنند و مجددا در محل نصب خود قرار می گیرند . درز های مابین پانل های آلومینیومی 8 میلیمتر بوده که هم خواسته های سازه ای و هم اهداف بصری طراحی نمای پروژه را بر آورده نموده است .

خروج از نسخه موبایل