اکوآرک

نمای ساختمان بتن اکسپوز و قیمت طراحی و اجرای آن

نمای بتن  ساختمان اکسپوز چیست و کجا به کار می رود؟

نمای بتن ساختمان اکسپوز ویژه نما به بتن هایی میگویند  که به شکل  دراز  مدت یا کوتاه مدت  بوده و سطح بتن لایه نهایی کار بوده و بر روی آن پوشش و یا متریال دیگری نصب نمی شود. از انواع این نوع بتن ها می شود به ساختمان های با نمای بتن و یا پل ها اشاره نمود. نصب و زیرسازی  بتن های اکسپوز مخصوص نما به همین دلیل نیازمند دقت و امکانات  کامل می باشد چرا که فیس نهایی باید صاف ، پرداخته شده  و خوش منظر باشد. مشخص است است که وجود تخلخل در بتن ، کرموشدگی و یا پله در بتن می توانند باعث از بین رفتن کیفیت کار بتن گردد.

به همین دلیل در اجرای بتن های اکسپوز باید راهکارهای مناسب به کار گرفته شود تا اشکالات اجرایی در این زمینه به وجود نیاید و  باعث ظاهر بد در این بتن نشود.

برخی از اقدام لازم برای اجرای بتن های اکسپوز و نما را می توان به این صورت برشمرد : استفاده از طرح اخلاط مناسب با کارآیی بالا، تراکم مناسب ، استفاده از قالب های سالم و نو به نحوی که سطح کار مختل نشده و شیره بتن فرار نکند. دقت در شاقول و عدم نصب پله ای ، تحکیم و بستن خوب قالب ها به نحوی که در حین بتن ریزی جابجایی صورت نگیرید.

لازم به ذکر است مبنایی و اصول عملیات ترمیم بتن های نما و اکسپوز همانند سایر تعمیرات و ترمیم بتن می باشد. ترمیم در بتن های اکسپوز همانند سایر محل  ها ، بسته به ابعاد ، محل ، ضخامت ، سازه ای یا غیرسازه ای بودن نیزامند به کارگیری تکنیک های مختلف می باشد

نمای بتن اکسپوز چیست و از کجا آمده است؟ از زمانی که معمار بزرگ، لوکوربوزیه از نمای بتن برای ساختمان های خود استفاده می کرد و سبک بروتالیسم به معنای نمایش مصالح خام در نما را کاری ارزشمند می دانست، زمان زیادی گذشته است. اما همواره این سوال که نمای بتن اکسپوز چیست باقیست.

در این مسیر، نمای بتن اکسپوز روز به روز زیباتر و کاربردی تر شده است. ساختمان های مهم و بسیار با ارزشی با این نمای اکسپوز در گوشه و کنار جهان ساخته شده اند.

از دیدگاه معماری و فن ساختمان، نمای ساختمان قدرتی جدا از دیگر بخش های ساختمان دارد. در جواب سوال نمای بتن اکسپوز چیست می توان گفت که نمای بتن اکسپوز در واقع نوعی از پنل های بتنی است که در ساختمان های مختلف به کار می رود. بیشترین موارد استفاده از این نما، در ساختمان های عمومی، پارکینگ ها، ساختمان های اداری و آموزشی است.

ویژگی های نمای بتن اکسپوز

ویژگی های مهم نمای ساختمان بتن اکسپوز چیست؟

  • دسترسی آسان به مواد اولیه
  • قیمت مناسب نمای بتن
  • سطح صاف و صیقلی
  • مناسب برای اقلیم های سرد
  • امکان ترکیب با دیگر مصالح گرم مانند چوب و شیشه به زیباترین شیوه ممکن
  • امکان ساخت و اجرای نمای بتن اکسپوز به صورت پیش ساخته و اجرا در محل
  • نیازی به اضافه کاری و تزیینات زیاد در نما نیست
  • پایین آمدن هزینه های نماکاری بخصوص در پروژه های بزرگ
  • امکان استفاده از متریال بتن در فضاهای داخلی مانند لابی ها و راهرو ها و یا باکس پله
  • امکان استفاده از پنل های بتن در اندازه های مختلف
  • مقاومت زیاد بتن در برابر شرایط جوی
  • امکان رنگ آمیزی نمای بتنی (البته تا حدود زیادی انجام این کار توصیه نمی شود، مگر اینکه از نظر طراحان داخلی و معمارها، دارای کار دارای ارزش های زیبایی شناختی باشد)
  • نمای بتن برای محوطه پارک ها و باغ ها نیز بسیار کاربردی و زیباست
  • سطح آن بدون تخلخل و حفره است، برای همین آب را جذب نمی کند و برای ساخت حوض های آب و استخر نیز می توان آن را به کار برد

نکات مهم در طراحی و اجرای نمای ساختمان بتن اکسپوز چیست

دیتیل های اجرای نمای بتن اکسپوز چیست؟ در هر پروژه ای که نمای بتن اجرا می شود، می بایست تمام قالب های بتنی سالم و نو باشند. شاقول و تراز بودن قالب ها، از اهمیت زیادی برخوردار است. با استفاده از بولت و رامکا، تمام قالب ها به درستی مهار شوند. از روغن مناسب برای قالب بندی استفاده کنید و طرح اختلاط بتن را به درستی رعایت کنید. با ویبره کردن ملات بتن، تمام حفره های بتن را از آن خارج کنید تا سطح یکدست و زیبایی بوجود آید.

برای ساختمان های با نمای بتن شاید هر از گاهی نیاز به تعمیر وجود داشته باشد که آن را با رعایت یکسان ماندن رنگ و بافت می توان انجام داد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه نمای بتن اکسپوز چیست میتوانید با ما در تماس باشید.

خروج از نسخه موبایل