اکوآرک

ضوابط طراحی نما منطقه 1 چیست؟

طراحی نما


نمای ساختمان یکی از ارکان اصلی ساختمان محسوب می شود که در واقع به عنوان دکور یک ساختمان می توان از آن نام برد. طراحی نما دارای ضوابط خاصی برای ایجاد هارمونی و هماهنگی می باشد. این هماهنگی باعث می شود منطقه و شهر به طور یکدست به نظر برسد. در اینجا ما قصد داریم با هم به ضوابط طراحی نما منطقه 1 بپردازیم.

ضوابط طراحی نما منطقه 1 چیست؟


منطقه 1 یکی از مناطقی است که برای طراحی و اجرای نما اهمیت ویژگی قائل گردیده است. در زیر به برخی از ویژگی های ضوابط طراحی نما منطقه 1 اشاره می کنیم.
یکی از نکات اصلی که در طراحی نما باید به آن توجه کرد، داشتن ظاهری زیبا و هماهنگی نما با ساختمان های موجود در منطقه می باشد.

استفاده از مصالح موجود در منطقه یکی دیگر از ضوابط طراحی نما منطقه ا می باشد. در این مورد سازنده باید توجه کند که متریال مورد نیاز نما را با توجه به متریال های موجود در منطقه تامین کند تا از صرف هزینه های اضافه جلوگیری شود و در نهایت تمام ساختمان ها از ظاهری همدست برخوردار باشند. در واقع این نکته از نکات مهم مطرح شده در ضوابط طراحی نما منطقه 1 می باشد به طوری که در بخش هزینه های اقتصادی طراحی نما نیز به آن اشاره شده است.

یکی دیگر از انتخاب ها برای نما، انتخاب رنگ نما می باشد که باید با رنگ نماهای داخلی ساختمان هماهنگ باشد. همچنین انتخاب رنگ مناسب به بزرگ و یا کوچک نشان دادن ساختمان کمک می کند. به عنوان مثال انتخاب رنگ های روشن باعث بزرگ تر دیده شدن ساختمان ها می شود و انتخاب رنگ های تیره باعث کوچک دیده شدن ساختمان می شود. یکی دیگر از مسائلی که در کنار انتخاب رنگ مطرح می شود، پرداختن به نورپردازی می باشد که علاوه بر استفاده از نور طبیعی استفاده از نورپردازی مدرن در نما نیز مهم می باشد. سازندگان با استفاده از پنجره نور طبیعی را به منزل وارد می کنند و از نعمت نور طبیعی بهره می برند.
از نکات مهم دیگر در ضوابط طراحی نما منطقه 1توجه به ورودی ها و بازشو ها در طراحی ساختمان ها می باشد که این بازشوها با توجه به کاربری ساختمان که تجاری، اداری و یا مسکونی باشد متفاوت می باشد. در طراحی بازشوها باید ورودی ماشین رو و پیاده رو به طور جداگانه طراحی شود و طراحی درب ها با کل نمای ساختمان هماهنگ باشد.

طراحی نما یکی از ارکان اصلی ساختمان می باشد.

الزام، پرهیز و توصیه ها در طراحی نما


ابتدا مروری به الزامات طراحی نما می کنیم:
طراح ملزم به استفاده از مصالح مقاوم در مقابل شرایط جوی و آلودگی ها می باشد.
ضرورت تایید طرح نما به خصوص در ساختمان ها نبش خیابان ها و همچنین پر کردن فضای بین دو ساختمان با متریال مناسب.
سپس نگاهی به توصیه مهندسین و معماران برای طراحی نما می اندازیم:
استفاده از رنگ های متعدد در طراحی نما مناسب یک ساختمان نمی باشد و بهتر است از رنگ هایی در یک پالت رنگی و یا مکمل استفاده کنید.
درب ورودی را کمی عقب تر از دیوار در نظر بگیرید تا به زیبایی ساختمان افزوده شود.
در طراحی نما از تورفتگی و جلوآمدگی ها برای ایجاد حرکت چشم و فرم بصری زیبا استفاده کنید.
از متریال قابل شستشو استفاده کنید.
اگر ساختمان شما تجاری می باشد، برای بهتر دیده شدن اسم ساختمان از نورپردازی ها کمک بگیرید.
سعی کنید از نمادهای ایرانی در طراحی نما استفاده کنید.
و در آخر از موارد زیر پرهیز کنید:
برای طراحی نما به طور کامل از شیشه و فلز استفاده نکنید(حداکثر مجاز 60درصد می باشد مگر در موارد استثناء)
از رنگ های تند و نامتعارف که باعث ایجاد بدچشمی می گردد، پرهیز کنید.
در طبقات اول و دوم که در تماس با انسان می باشد از متریال برنده و شکننده استفاده نکنید.
از متریال های متفاوت( بیش از چهار نوع) استفاده نکنید.

خروج از نسخه موبایل