اکوآرک

شیشه نمای کرتین وال

شیشه نمای کرتین وال (glass quality of curtain- wall facade)  یکی از آیتم های اصلی اجرای نمای شیشه ای کرتین وال بوده و تعداد زیادی از همکاران ، سازندگان و بهره برداران عموما می پرسند یک شیشه نمای کرتین وال  برای داشتن استانداردهای لازم چگونه تولید می شود و چه ویژگی هایی نسبت به یک شیشه معیوب دارد؟ در واقع انتخاب نوع شیشه نمای کرتین وال بسته به نوع کاربری پروژه اعم از اداری مسکونی و یا تجاری و همچنین با توجه به محیط قرار گیری ساختمان به لحاظ سر و صدا آلودگی های محیطی و آیتم های دیگر از قبیل ارتفاع ،ساختمان فشار باد،میزان برودت هوا و موارد سازه ای ازقبیل نوع سازه کرتین وال انتخابی و وزن شیشه نمای کرتین وال محاسبه و انتخاب می شود.  برای پاسخ به تمام این موضوعات بهتر است در آغاز در خصوص مراحل تولید و آماده سازی یک شیشه نمای کرتین وال دوجداره استاندارد مواردی را عنوان نماییم

نخست : برش جام شیشهدر این مرحله شیشه به صورت دستی و یا ماشینی طبق اندازه های مورد نظر برش کاری می شود که به طور حتم روش ماشینی آن که با دستگاه cnc انجام می شود دقت بالاتری دارد.

مرحله دوم : شستن شیشه ها : شستن شیشه نمای کرتین وال دوجداره توسط دستگاه مخصوصی انجام می شود. با توجه به اینکه بعد از دوجداره شدن امکان از بین بردن لکه ها در بین شیشه ها وجود ندارد، در صورت عدم شستشوی دقیق ، کیفیت و شفافیت شیشه دوجداره به دست آمده کاهش خواهد یافت. توصیه شده است که برای داشتن شفافیت بالاتر در شیشه حتماً از دستگاه های عمود برای این کار استفاده شود.

مرحله سوم : جداکننده آلومینیومی : اسپیسرهای آلومینیومی نقش های اصلی زیر را در یک شیشه دوجداره بازی می کنند. ابتدا ایجاد فضای مناسب بین دو شیشه (بنا به نیاز در عرض های مختلف تولید می شوند) مثلا عرض استاندارد شیشه دوجداره نمای کرتین وال در تعداد زیادی از پروفیل ها 28 میلیمتر در نظر گرفته می شود که با در نظر گرفتن یک شیشه 6 میلیمتر و یک شیشه 4 میلیمتر جداکننده مورد استفاده باید 18 میلیمتر فضا مابین شیشه ها را ایجاد نماید تا شیشه دوجداره برای پرفیل آلومینیومی کرتین وال مورد نظر مناسب باشد. نقش دیگر اسپیسر آلومینیومی تزریق سلیکاژن (رطوبت گیر) در درون جداکننده ها برای رطوبت زدایی از فضای بین شیشه ها می باشد.

مرحله چهارم :تزریق چسب مخصوص بوتیل : در سیستم تولید صنعتی استاندارد جداکننده ها ابتدا توسط دستگاه بوتیل زنی، بوتیل دار شده و سپس بر روی شیشه نصب می گردند. هدف از این کار پرس اولیه صحیح شیشه ها بر روی یکدیگر است.

مرحله پنجم : پرس ابتدایی : پس از شستن شیشه اول و مهیا شدن جداکننده آغشته به چسب بوتیل ، اسپیسر ها بر روی شیشه نصب می شوند، شیشه دوم به روی آنها منتقل شده و این مجموعه وارد بخش پرس می شود و در پرس اولیه دو شیشه با اسپیسر به یکدیگر پرس می شوند.

مرحله ششم تزریق گاز آرگونتعداد زیادی از همکاران و سازندگان محترم می پرسند که آیا مابین شیشه ها خلا وجود دارد؟ در پاسخ می بایستی عنوان شود که بین دو شیشه معمولا گاز آرگون یا کریپتون تزریق می گردد. این گاز دو نقش مهم را بازی می کند. اول برای بهبود عایق بندی فضای بین دو شیشه و دوم در شیشه های بازتاب کننده و رنگی که احتمال واکنش لایه رفلکسی با هوای محیط وجود دارد؛ در این حالت این گاز مانع واکنش شده و کیفیت شیشه و رنگ آن را تا سال ها حفظ می نماید. گاز آرگون به روش تزریقی پس از پایان مرحله پرس وارد فضای مابین شیشه ها می شود به این شکل که با فشار از سمتی هوا از فضای مابین شیشه ها بیرون و از سویی دیگر گاز آرگون را وارد می کنند.

مرحله هفتم : درزگیری و عایق کاریدر این مرحله و پس از تزریق گاز، مادۀ پلی سولفاید در فضای بین دو شیشه و جداکننده تزریق شده و عایق بندی نهایی را تأمین می نماید و شیشه پس از خشک شدن قابل نصب بر روی پروفیل های مورد نظر می باشد .

مشکلاتی که ممکن است در تولید شیشه نا مرغوب دیده شود :

اول : اگر شیشه تیره باشداگر در مرحله ابتدایی تولید شیشه دوجداره شیشه نمای کرتین وال به طور صحیحی شسته نشود باعث بروز مشکل تیرگی شیشه می شود البته این موضوع در طی مراحل اجرایی ساختمان مشخص نمی شود و پس از آن که مجموعه آماده بهره برداری شد معلوم می شود که فقط باید تعویض شود و راه دومی برای حل این مشکل وجود ندارد.

دوم : اگر عایق بندی و درزگیری کامل انجام نشوداگر از دستگاه پیشرفته و تکنولوژی مناسب تزریق گاز آرگون داخل شیشه استفاده نشود و بخش هایی از تزریق گاز کامل نشود مشکلات جدی عایق بندی برای شیشه به وجود می آید که اگر از دستگاه های مناسب اندازه گیری درصد گاز آرگون استفاده شود موضوع در همان مراحل تولید شیشه مشخص می شود.

سوم : نم گرفتگی : اصلی ترین مشکلی که در شیشه های غیر مرغوب به چشم می خورد نم گرفتگی است. این موضوع به دلیل روش تولید اشتباه و یا ترک برداشتن شیشه ها است. اما چه موارد دیگری به نم گرفتگی در شیشه های غیر مرغوب منجر می شود؟

الف- عدم تزریق رطوبت گیر و یا تزریق رطوبت گیر به شکل ناقص: در موارد دیده شده است که در تولید شیشه دوجداره از دستگاه سیلیکاژن استفاده نمی شود و یا این عمل با دستگاه های نامناسب و به صورت کاملا غیر استاندارد انجام می شوددر این مورد باید عنوان شود که سلیکاژل در محیط‌هایی که دما پایین، میزان فشار بخار آب متوسط، و ظرفیت جذب‌کنندگی زیادی نیاز است و به طور خاص برای جذب رطوبت بین شیشه های دو جداره استفاده می‌گردد. این نوع مواد در داخل اسپیسر انباشته می گردد برای  هنگامی که رطوبت در داخل شیشه دوجداره نفوذ نماید . در آن هنگام این مواد ریز ماسه مانند با سوراخ های ریزی که دارد تمام رطوبت را جذب می کند . البته باید کاملا خشک شده در داخل اسپیسرها انباشته گردد. اما این مواد عمر محدودی دارند. همچنین باید دقت شود که این مواد در معرض هوا نباشند چرا که در تعداد ساعات محدودی از بین می رود و رطوبت فضای مابین شیشه ها را خواهد گرفت.

ب- اگر عایق بندی شیشه ها صحیح نباشد: در شیشه  نمای کرتین وال به صورت دو جداره نامرغوب عمل عایق بندی در یک مرحله و فقط توسط یک چسب معمولی انجام می شود که این موضوع مشکلات جدی را به وجود می آورد. از جمله آن که این چسب در بازۀ زمانی چند ساله خاصیت خود را از دست داده و در نتیجه احتمال جذب رطوبت بین شیشه ها افزایش می یابد. در تولیدات دستی، پلی سولفاید دستی ممزوج می شود و یا از کپسول های سیلیکون استفاده می شود که کیفیت بالایی ندارند.

ج – مشاهده شده است انواع تکنیک های دستی از کشور های دیگر با نام تکنینک های نوین خودکار و بدون پلی سولفاید وارد شده اند که همگی از روش های دستی محسوب می شوند و مورد تایید سازمان های استاندارد مصالح ساختمان نیز نیستند و از دلایل اصلی بخارزدگی بسیاری از شیشه ها نیز همین موضوع می باشد. و یکی دیگر از دلایل بخارزدگی شیشه ها در طولانی مدت همین موضوع است.

برخی از موضوعات در رابطه با شیشه نمای کرتین وال دوجداره :

  • اگر بین دو شیشه خلاء باشد تأثیر فشار هوای بیرون بر روی شیشه ها باعث شکستن آنها می شود. و می بایستی حتما از گاز آرگون استفاده شود.
  • در شرایطی که فشار هوا در محل تولید شیشه با فشار هوای محل بهره برداری متفاوت باشد بهتر است از سوپاپ های یکطرفه (این نوع سوپاپ ها امکان ورود یا خروج هوا صرفاً از یک طرف را دارند و بنا به محل نصب یک طرفه ورودی یا خروجی لحاظ می شوند) استفاده شود .
%
0
کیفیت اجرای کار
0
مشتریان راضی
0
پروژه های خارجی
0
پروژه های داخلی

کافیست با ما در تماس باشید !

تماس با ما

برای ارتباط با ما کافیست روی دکمه زیر کلیک کنید.

خروج از نسخه موبایل