اکوآرک

مزیت های سازه ای و عملکردی در نمای بدون ملات

نمای خشک چه مزیت هایی دارد و امکانات نمای خشک چگونه کارآرایی ساختمان را بالا می برد؟

این مقاله مربوط به بخش نمای خشک (بخش اول) دفترچه فنی متریال لوکس شرکت سوییس پرل  می باشد که در خصوص ویژگی های نمای خشک (ventilated facade) مطالب قابل توجهی را ارائه نموده است لازم به ذکر است تیترهای مباحث با زبان انگلیسی (زبان اصلی مقاله) درج شده است تا هم جستجوی بیشتر امکان پذیر باشد و هم قابلیت بررسی و آزمون خطاهای مترجم وجود داشته باشد .

STRUCTURE and FUNCTIONALITY – ventilated façade

مزایای نمای خشک به لحاظ سازه ای و عملکردی  در 4 بخش

1.Support Structure & Substructure

2.Insulation

3.Air gap

4.Cladding

 

1: support Structure & Substructure

الف – عدم نیاز به سطح زیرین یکپارچه و به هم پیوسته : اتصال نقطه ای به سازه اصلی

این موضوع یکی از مزیت های اصلی نمای خشک است که بر خلاف نمای ملاتی که می بایستی کل سطح زیرین آماده نصب متریال نهایی پوشش باشد در نمای خشک با اتصال به نقاط تکیه گاهی محاسبه شده در اسکلت ساختمان، زیر سازی اجرا و متعاقبا پوشش نما بر روی آن نصب می گردد. این موضوع هم به لحاظ ایمنی که اطمینان نصب متریال نما بر روی اسکلت ساختمان وجود دارد و هم سهولت کار را بالا می برد و زمان اجرا را نیز به شدت کاهش می دهد؛ حائز اهمیت می باشد.

ب- سازگاری با سیستم های مختلف سازه ای ساختمان از قبیل اسکلت های فلزی و بتنی

2: Insulation

  1. به طور ویژه ای پوشش اصلی نمای خشک (cladding)برای حفظ زیرسازی های نما و اسکلت ساختمان در برابر رطوبت و عوامل جوی طراحی شده است.
  2. کنترل وضعیت های گرمایی ساختمان توسط نمای خشک در زمستان موجب کاهش هدررفت گرما و در تابستان از انباشت گرما جلوگیری می نماید
  3. به دلیل انجام محاسبات سازه ای و دیتیلینگ قبل از اجرای نمای خشک می توان نمای خشک را از نوع سیستم های خود ایستا در نظر گرفت . در نمای خشک ضخامت پنل های ضد رطوبت با توجه به شرایط آب و هوایی تعیین می شود. در واقع با این روش طراحی نما با ارائه جزئیات دقیق بخشی از اجرا تلقی می گردد.

3: Air gap

  1. گپ هوا در سیستم های مختلف نمای خشک از حدود 12 سانتی متر و بیشتر  مابین پنل های ضد نم و پوشش نهایی در نظر گرفته می شود.
  2. گپ هوا در نمای خشک  امکان تبادل حرارتی مابین هوای درون و بیرون گپ در جهت حفظ جریان هوای ثابت را ایجاد می نماید.
  3. جهت اطمینان از سیرکولیشن مناسب هوا و ایجاد خاصیت دودکشی از طریق تعبیه بازشوهای ورودی و خروجی هوا برای گپ هوای نمای خشک می بایستی در نظرگرفته شود.
  4. گپ هوا در درجه اول رطوبت داخلی و خارجی و یا هر رطوبت دیگر مصالح بنایی ساختمان را زهکشی می نماید.
  5. از سوی دیگر تبادل حرارتی مابین ساختمان و محیط پیرامونی را با یک تهویه کاملا طبیعی تنظیم می نماید

4: Cladding

  1. پوشش نهایی (cladding) دو وظیفه  مهم ایجاد محافظت و زیبایی نمای ساختمان را بر عهده دارد.
  2. یکی از کاربردهای مهم پوشش نهایی کاهش حجم آب باران ورودی  به نمای ساختمان و محافظت عایق در برابر فشارهای جوی و ضربه های مکانیکی است.
  3. پنل های پوشش از نظر ایستایی مستقل از یکدیگرند.
  4. پنل های پوشش از طریق یک زیرسازی سبک به سازه زیرین متصلند.

نمای خشک به عنوان عایق گرمایی

  1. در آب و هوای سرد با اجرای نمای خشک از طریق زیرسازی عایق بندی شده اتلاف گرمایی کاهش می یابد و از ایجاد پل های حرارتی در سطوح بحرانی مانند کف طبقه و دیوار خارجی جلوگیری می شود.
  2. در هوای گرم با اجرای نمای خشک از انتقال گرما به داخل ساختمان جلوگیری می نمایند .
  3. نمای خشک پوشش اکثر پرتوهای خورشیدی را منعکس می نماید.
  4. در سیستم نمای خشک سیرکولیشن هوای خنک داخل گپ، گرمایی را که ساختمان جذب می نماید کاهش می دهد.

محافظت رطوبتی

  • همان طور که می دانید بیشترین آسیب های نمای ساختمان ناشی از نفوذ رطوبت است . در نماهای تهویه شونده این مشکل وجود ندارد چرا که پوشش (cladding) بیشترین حجم آب باران را منحرف می نماید و باقی مانده رطوبت به سبب خاصیت دودکشی ناشی از سیرکولیشن هوای داخل گپ تبخیر می شود به همین ترتیب بخار آب ناشی از فعالیت ساکنین ساختمان در داخل ساختمان نیز تبخیر می شود و در نتیجه ماده عایق کننده دیوارها همیشه خشک و در بهترین باقی خواهد ماند. میعان ایجاد شده و یا تبخیر در نماهای غیر تهویه شونده تاثیر مخربی بر عملکرد عایق می گذارد در حالی که در نماهای تهویه اثرات میعان و تبخیر خنثی می شود و عایق آسیب نمی بیند.
%
0
کیفیت اجرای کار
0
مشتریان راضی
0
پروژه های خارجی
0
پروژه های داخلی

کافیست با ما در تماس باشید !

تماس با ما

برای ارتباط با ما کافیست روی دکمه زیر کلیک کنید.

خروج از نسخه موبایل